In december 2019 hebben we onze kiel verwijderd. Dit hebben we om meerdere redenen gedaan. We hadden ons voorgenomen het hele onderwaterschip kaal te halen, daardoor zat de kiel in de weg omdat we ook de hele kielbalk wilden inspecteren. Daarnaast wilden we de kielbouten controleren en de kiel opnieuw laten conserveren. Genoeg redenen dus om dit klusje aan te gaan.
Het bleek een hele kunst te zijn om de kiel te verwijderen. Het klinkt heel simpel: Boot in de kraan hangen, moeren los draaien en met een beetje wrikken komt de kiel vanzelf naar beneden zetten. Echter, de kiel was in 1996 al eens vanwege een reparatie onder de boot uit geweest en bij het terugplaatsen hadden ze een kit gebruikt die nog sterker is dan sikaflex. Daarmee bleek de kiel ook zonder kielbouten prima aan de boot te kunnen blijven hangen.
We hebben met een vine, een tool voor op de multitool de kit rondom losgesneden en daarna met houten wiggen de spleet tussen de kielbalk en kiel steeds verder vergroot. Net zolang tot dat de kiel onder de boot uit kwam.
Gelukkig voor ons, bleek slechts 1 van de 8 kielbouten verroest te zijn.
Op dit moment ligt de kiel bij ’t bedrijf dat hem straalt, concerveert en 8 nieuwe kielbouten erin zet.